اتصال وب سرویس ملی پیامک و بررسی اتصال و عیب یابی آن
الف ) برای اتصال وب سرویس ملی پیامک به پرتال چند مورد نیاز میباشد:
1. بسته انتخابی یا پنل انتخابی (تعرفهها) باید بسته ای به غیر از بسته پایه باشد.
2. نام کاربری که برای ورود به ملی پیامک استفاده میشود که همان شماره موبایل کاربر میباشد و برای ورود به پروفایل ملیپیامک میباشد باید در فیلد نام کاربری در برنامههای جانبی پنل مدیریت سایت در برنامه ملیپیامک وارد شود و این دو با هم سینک باشند.
3. مورد بعدی فیلد رمز عبور در برنامه جانبی ملی پیامک میباشد که دو حالت دارد:
حالت اول) در این حالت در این فیلد باید رمز عبوری وارد شود که کاربر برای ورود به (پنل پیامکی) در خود ملی پیامک استفاده میشود.
حالت دوم) در این حالت باید در این فیلد apikey قرار داده شود که این مورد باعث میشه که احتمال ارسال نشدن پیامک صفر میشه مثلا کاربر میاد رمز ورود رو در ملی پیامک تغییر میده ولی در برنامه جانبیش در پرتال تغییر نمیده که باعث میشه ارتباط وب سرویس قطع بشه برای همین میایم از این حالت استفاده میکنیم که این مشکل پیش نیاد.
مسیر: ورود به پنل ملی پیامک --> انتخاب تنظیمات از منو (1 تصویر زیر) --> مجددا گزینه اول رو که تنظیمات (2 تصویر زیر) میشه انتخاب میکنیم.
در تصویر بالا مورد (3) کد api هست و گزینه (5) کپی این کد میباشد.
نکته مورد 4 در تصویر بالا: این مورد بازیابی کد api میباشد که به هیچ عنوان نباید زده شود چون با تغییر این کد دوباره ارتباط پنل پیامکی و سایت قطع میشه.
نکته: احتمالا در آینده ارتباط سایت و پنل پیامکی از طریق رمز عبور کنسل خواهد شد و کاربر به جای رمز عبور باید تنها apikey رو وارد کنه برای همین سعی بشه اگر مشکلی در ارتباط بود همین کلید گذاشته بشه به جای رمز بهتره. (این مورد 100 در 100 نیست در نتیجه این مورد به کاربر گفته نشود)
نکته (خیلی مهم): برخی از افراد رمز عبورشان دارای کاراکتر # است، مثلا: *12#56rt@ که اگر # در رمز عبور بود وبسرویس عمل نمیکن پس یا باید رمز عبور رو کاربر تغییر بده یا اینکه پشتیبان از apikey استفاده کنه. (که باز تاکید میشه به هیچ عنوان apikey بازیابی نشود و با تغییر این مورد حتما به کاربر گفته شود که این مورد انجام شده و بازیابی نکند)
4. مورد بعدی که باید لحاظ بشه معرفی شماره اختصاصی کاربر در فیلد شماره فرستنده هست یعنی کاربر از مسیر زیر باید شماره اختصاصیش رو در بیاره و جایگذاری کنه در فیلد شماره فرستنده.
مسیر: ورود به پنل ملی پیامک --> انتخاب تنظیمات از منو --> آخرین گزینه به نام شماره ها انتخاب شود.
پ.ن: شماره که در تصویر مشخص هست باید کپی شود و در باکس شماره فرستنده قرار گیرد، نوع شماره هم منظور شماره ای هست اختصاصی در اینجا که مشخصا برای کاربر میباشد، وضعیت خدماتی هم منظور این هست که این شماره اختصاصی که در اینجا ضربدر خورده یعنی شماره خدماتی نیست و تبلیغاتی میباشد که امکان ارسال پیامک تبلیغاتی رو دارد ولی اگر شماره ای تبلیغات پیامکیش رو بسته باشه از این شماره هیچ پیامی ارسال نمیشه، در ادامه هم که مشخص هست گزینه فعال بودن خط یعنی اینکه این شماره برای این کاربر فعال هست و ارسال اس ام اس رو خواهد داشت.
ب ) اگر موارد بخش الف برقرار بود، یکی از رویدادهای زیر تست شود.
1. اگر در پنل sms و یا بخش " پیامها --> ارسالی " پیام ثبت ""شد"" ، یعنی وب سرویس فعال است.
2. اگر در پنل sms و یا بخش " پیامها --> ارسالی " پیام ثبت ""نشد"" ، یعنی وب سرویس غیر فعال هست و باید کاربر با ملی پیامک مکاتبه کند.
ج ) اگر موارد بخش های الف و ب درست بود، ولی شماره موبایل قرمز شد:
1. جستو جو در لیست سیاه مخابراتی انجام شود و این مورد هم در سایت sms.ardindata.com شماره ها چک شود.
نکته: اگر شماره موبایل در بلک لیست نبود 2 حالت دارد:
شماره همراه اول | شماره ایرانسل | |
50001 | میفرستد | نمیفرستد |
50004 | میفرستد | میفرستد |
1000 | میفرستد | میفرستد |
2000 | میفرستد | میفرستد |
3000 | میفرستد | نمیفرستد |
21 | میفرستد | میفرستد |
توجه: این در صورتی هست که در قسمت "تنظیمات --> شماره ها" تبلیغات یا همان وضعیت خدماتی ضربدر خورده باشد چون اگر ضربدر نخورده باشد و تیک داشته باشد که خب شماره خدماتی هست طبیعتا و مشکلی بابت این مورد ذکر شده نیست.
2. اگر در این بخش یعنی بخش ج و بند 1 شماره همراه اول بود به عنوان مثال ولی همچنان شماره سیمکارت قرمز بود ، یعنی خط اختصاصی از طرف ملی پیامک مشکل دارد که کاربر باید با ملی پیامک مکاتبه کند.
3. اگر همه چی درست ولی در قسمت "پیام ها --> ارسالی" ثبت نشد، ممکنه که پیامکش فیلتر شده باشد. یعنی یک کلمه فیلتر وجود دارد به عنوان مثال:
(اینترنت، شارژ، ویروس، رهبر، فحش، تاتو، تتو، دخانیات، لیزر، دیوار، ...) و (آنتی ویروس نود 32 تک کاربره برای ...) و ( مشتری عزیز بیتا توکلی ) و ( جاروی شارژی ) و ( محصول شما بسته بندی و ارسال شد. )
که مجددا بابت این موارد باید کاربر با ملی پیامک مکاتبه کند.
د ) راه حل وب سرویس خدماتی و درج پترن در ملی پیامک باید طبق اصول انجام شده باشد یعنی به صورت زیر:
{0} ... {1} ... {2} ... .
که در انتها باید دامنه کاربر ذکر شود.